14 verschillende typen Facebook-posts

In het volgende stuk volgt een overzicht van verschillende typen posts die je ook voor jouw merk kunt toepassen. Puur ter inspiratie! Hier kun je prima van afkijken maar zorg er wel voor dat de posts die je plaatst ook echt bij je merk passen.

  1. Quotes. Korte pakkende one-liners. Biermerk Dos Equis geeft haar brand personality hiermee een bijna godlike status van coolness (à la Chuck Norris).
  2. Milestones. Mijlpalen van je bedrijf, merk, land of fanpage vieren. Pringles gebruikt het om haar 20 miljoen fans te bedanken.
  3. Inhakers. Inhaken op de actualiteit, zoals feestdagen, nieuws of het weer. Gebeurtenissen die fans op dit moment bezighouden. HEMA doet het goed omdat ze de actualiteit met haar eigen producten combineert. Maar de dertien in een dozijn biermerk inhakers op het EK kunnen wat mij betreft de prullenbak in.
  4. Raad het plaatje. ‘Wat of wie is het?’, ‘Zoek de verschillen?’ of ‘Waar zijn we?’. Zorg echter net als Werkspot.nl wel voor een goede koppeling met het merk of product.

hema werkspot facebook

  1. Brand facts. Je merk is in essentie de reden dat mensen fan worden! Bied je fans net als Guinness interessante nieuwsfeiten over je merk en gerelateerde thema’s.
  2. Cool stuff. Op zichzelf al shareworthy content over je merk en aanverwante thema’s. Dit kun je net als Red Bull zelf ontwikkelen, maar user-generated content kan prima (als de rechten dat toelaten).

Guinness Werkspot Facebook

  1. Questions. Vraag fans naar hun voorkeur, mening, kennis of tips voor volgende posts op je Timeline. Varieer net als Nescafé Dolce Gusto ook eens met ja/nee- en true/false-vragen waar fans snel op kunnen reageren.
  2. Facebook polls. Laat je fans met deze crowd-sourcing tool op hun voorkeur ‘stemmen’. Met onderstaande actie laat KLM haar fans zelfs een beetje mee beslissen over aanbiedingen.
  3. Exclusiviteit. Kondig nieuwtjes over je merk als eerste of exclusief aan op Facebook. Geef je fans net als Innocent de bevestiging dat ze bijzonder zijn – en dat ze je fanpage altijd goed in de gaten moeten houden!

klm innocent facebook

  1. Fan posts. Plaats posts van fans ook in de spotlight. Door de introductie van de ‘nieuwe’ Timeline raken met name fan posts snel op de achtergrond. Coca-Cola houdt dit goed in de gaten, shared de leukste berichten en krijgt daar van fans weer veel waardering voor.
  2. Fill in the blanks. Laat fans statements invullen of zinnen afmaken. Malibu gebruikt dit slim om er zelfs waardevolle inzichten over merkbeleving mee te verkrijgen.

cocacola malibu facebook

  1. Photo caption. Laat de fans een titel of onderschrift verzinnen voor je bij foto. Nescafé Dolce Gusto gebruikt hier een catchy afbeelding van een product-gerelateerd item voor.
  2. Friend tags. Fans vragen hun vrienden te taggen in je foto-posts. Hiermee kun je net als Malibu eenvoudig de vrienden van je fans naar je pagina trekken.
  3. Superfan. Beloon je grootste helden voor hun inzet door ze net als Skittles van tijd tot tijd in de spotlights te zetten!

Reageer

* benodigd

Deze website heeft een nieuwere browserversie nodig Download deze hier!