20 Tips voor effectief posten op Facebook

Tip 1:
Hou je posts zo kort mogelijk. Uit onderzoek blijkt dat posts met minder dan 80 karakters 27% hogere engagement rates krijgen.

social media campagne opstarten

Tip 2:
Verpak je boodschap in een afbeelding. Volgens Facebook zelf leiden afbeeldingen namelijk tot minimaal 100% meer engagement dan alleen tekst.

Tip 3:
Gebruik fotoalbums in plaats van alleen maar enkele foto’s. Albums voegen meer toe aan de ervaring van fans omdat ze deze zelf actief kunnen doorbladeren.

Tip 4:
Ga de dialoog aan door een vraag te stellen. Open vragen die beginnen met wie, wat, waar of wanneer zijn het meest effectief.

Tip 5:
Zet een call-to-action in je posts. Vraag je fans in je post letterlijk om een “Comment”, “Like” of “Share”.

Tip 6:
Varieer in type posts: tekst, foto, video, poll, mijlpaal, externe link en events en meet uiteraard wat werkt.

Tip 7:
Gebruik hoogtepunt-posts (sterretje) en de pinfunctie om je post beter op te laten vallen.

Tip 8:
Laat je Timeline niet automatisch vullen met Twitter berichten. Het zijn immers echt verschillende kanalen!

Tip 9:
Werk met herkenbare categorieën die je op terugkerende dagen plaatst. Fans gaan dan vooruit kijken en vaker mee doen. Zie onderstaand voorbeeld van Lay’s waarbij fans iedere maand de smaak van een Lay’s chip moeten kraken met behulp van een simpele foto.

Tip 10:
Vul ook de history van je Timeline.

Tip 11:
Houd de tone of voice op Facebook casual maar blijf vooral dicht bij je eigen merkwaarden.

Tip 12:
Push minder. Op Facebook staat interactie centraal, het is dus geen push-kanaal waar jij onbeperkt linkjes kunt droppen in de hoop dat mensen het gaan liken.

Tip 13:
Maak een contentkalender waarin je per dag vast legt wat en hoe je post en plan dat eventueel al in via het klokje op Facebook!

Tip 14:
Experimenteer met posttijden buiten werkuren maar zorg er wel voor dat je dan ook beschikbaar bent om te reageren.

Tip 15:
Plan je posts vooruit maar wees wel alert zodra ze daadwerkelijk geplaatst worden en check altijd of iets wat je nu inplant over een week nog wel relevant is (of gewijzigd kan zijn)

Tip 16:
Lokaliseer je posts met geo targeting als ze alleen relevant zijn voor een specifieke doelgroep.

Tip 17:
Tag wanneer het van toepassing is ook andere pages in je status update voor nog meer engagement en cross-promotie.

Tip 18:
Zorg dat je afbeeldingen een mooi design hebben en hou daarbij rekening met de juiste afmetingen. Het is erg zonde als de helft van je boodschap niet direct zichtbaar is. Meer info over de afmetingen vind je hier.

Tip 19:
Gebruik volledige links, daar wordt eerder op geklikt!

Tip 20:
Beloon fans voor hun loyaliteit met aandacht. Reply op de comments van je fans en bedank ze voor hun input. Je bent hier immers om met je fans te communiceren. Bovendien, hoe meer engagement, hoe groter de kans dat je post uiteindelijk op de Newsfeed van je andere fans terecht komt. 

Reageer

* benodigd

Deze website heeft een nieuwere browserversie nodig Download deze hier!